Eliberarea la cerere a certificatelor de stare civila/extraselor multilingve

ELIBERAREA LA CERERE A CERTIFICATELOR DE STARE CIVILĂ/EXTRASELOR MULTILINGVE

 

           Pe baza actelor de stare civilă se eliberează certificate/extrase multilingve de naştere şi de căsătorie titularilor sau reprezentanţilor legali ai acestora.

           Certificatele/Extrasele multilingve de deces se eliberează membrilor familiei, persoanelor îndreptăţite ori, cu aprobarea primarului unităţii administrativ-teritoriale care a înregistrat decesul, altor persoane care justifică un interes legitim.

           Certificatele de stare civilă/Extrasele multilingve se pot elibera şi altor persoane împuternicite prin procură specială, precum şi avocaţilor împuterniciţi de către titulari sau de către reprezentanţii legali ai acestora, în baza împuternicirii avocaţiale emise cu respectarea prevederilor Legii nr. 51/1995 pentru organizarea şi exercitarea profesiei de avocat, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi Statutului profesiei de avocat, adoptat prin Hotărârea Consiliului Uniunii Naţionale a Barourilor din România nr. 64/2011, cu modificările şi completările ulterioare.

Cererea se depune la serviciul public comunitar local de evidenţă a persoanelor sau, după caz, la primăria unităţii administrativ-teritoriale care are în păstrare registrul de stare civilă sau de la domiciliul ori reşedinţa persoanei interesate.

    Cetăţenilor români cu domiciliul în România certificatele de stare civilă/extrasele multilingve li se eliberează în baza actului de identitate, sau după, caz a documentului cu care se face dovada identităţii. Actul de  identitate trebuie să fie în termen de valabilitate.

Cetăţenilor români cu domiciliul în străinătate şi cetăţenilor străini ale căror acte de stare civilă sunt înregistrate în ţară li se eliberează certificatele de stare civilă/extrasele multilingve pe baza paşaportului. Dacă paşaportul este expirat, structura de stare civilă efectuează verificări la structura de evidenţă a persoanelor din cadrul S.P.C.L.E.P., prin care se stabilesc datele cu care acesta este înscris în R.N.E.P.; eliberarea certificatului de stare civilă se face în baza acestor verificări şi a paşaportului expirat sau a titlului de călătorie, după caz.

           Minorii în vârstă de peste 14 ani, deţinători sau nu ai unui act de identitate, au dreptul să solicite şi să primească certificatele de stare civilă/extrasele multilingve în nume propriu, asistaţi, după caz, de unul dintre părinţi sau de tutore.
           Cetăţenii statelor membre ale Uniunii Europene şi ai Confederaţiei Elveţiene ale căror acte de stare civilă sunt înregistrate în România se legitimează, în vederea eliberării
certificatele de stare civilă/ extrasele multilingve, cu documente de identitate eliberate de statele ai căror cetăţeni sunt sau cu paşaport, aflate în termen de valabilitate.
           Apatrizii ale căror acte de stare civilă sunt înregistrate în România se legitimează, în vederea eliberării
certificatele de stare civilă/extrasele multilingve, cu permis de şedere temporar sau pe termen lung ori, după caz, cu paşaport aflat în termen de valabilitate, emis în baza Convenţiei privind statutul apatrizilor.

              Persoanele care au atât actul de identitate, cât şi certificatul de stare civilă pierdut, furat sau distrus pot obţine un nou certificat de stare civilă astfel:

           - solicitantul va depune atât cererea pentru obţinerea certificatului de stare civilă, cât şi pentru eliberarea actului de identitate la structura de evidenţă a persoanelor din cadrul serviciului public comunitar local de evidenţă a persoanelor, cererea pentru eliberarea certificatului de stare civilă va fi transmisă structurii de stare civilă, spre competentă soluţionare. După primirea certificatului de stare civilă de la structura de stare civilă, acesta va fi înmânat, odată cu cartea de identitate, de către lucrătorul de evidenţă, solicitantului.