Transcrierea actelor de stare civila

ÎNTOCMIREA ACTELOR DE STARE CIVILĂ PRIN TRANSCRIEREA CERTIFICATELOR/EXTRASELOR DE STARE CIVILĂ ELIBERATE DE AUTORITĂŢILE STRĂINE CETĂŢENILOR ROMÂNI

 

          Actele de stare civilă ale cetăţenilor români, întocmite de autorităţile străine, au putere doveditoare în ţară numai dacă sunt transcrise în registrele de stare civilă române.

         Cetăţeanul român este obligat ca, în termen de 6 luni de la înregistrarea actului sau faptului de stare civilă la autorităţile străine respectiv de la data dobândirii/redobândirii cetăţeniei române, să solicite transcrierea certificatelor/extraselor de stare civilă la serviciul public comunitar local de evidenţă a persoanelor sau la primăria unităţii administrativ-teritoriale competent/competentă ori la misiunile diplomatice sau oficiile consulare de carieră ale României.

TRANSCRIEREA CERTIFICATELOR/EXTRASELOR DE NAȘTERE

          Cererea de transcriere se adresează primarului unităţii administrativ-teritoriale de la domiciliul părintelui care solicită transcrierea; cererea se face de unul dintre părinţi sau prin împuternicit cu procură specială, autentificată sau în nume propriu.

          Cetăţenii români cu domiciliul în străinătate adresează cererea primarului de la ultimul domiciliu avut în ţară, iar dacă părinţii au avut domicilii diferite, cererea se depune la primăria de la ultimul domiciliu al unuia dintre părinţi, la primăria Sector 1 Bucureşti pentru cei care nu au avut niciodată domiciliul în România.

          Minorii cu vârsta peste 14 ani vor solicita transcrierea certificatelor de naştere/extraselor în nume propriu, asistaţi de unul dintre părinţi sau, după caz, de tutore, ori prin împuternicit cu procură specială; în cazul în care părinţii au domicilii diferite în ţară, primăria competentă privind transcrierea certificatului de naştere poate fi oricare din cele două primării pe raza cărora au domiciliul părinţii minorului.

           Pentru persoanele care nu au împlinit vârsta de 18 ani, ai căror părinţi au domiciliul în trăinătate, cererea de transcriere a certificatelor de naştere/extraselor de naştere se depune:
- la primăria ultimului loc de domiciliu avut de părinţi în România, iar în cazul în care au avut domicilii diferite, la ultimul domiciliu al unuia dintre părinţi;
- la Direcţia de Stare Civilă a Sectorului 1 a municipiului Bucureşti, pentru cei ai căror părinţi nu au avut domiciliul în România;

           Pentru cetăţenii români de peste 18 ani cu domiciliul în străinătate, cererea de transcriere a certificatelor de naştere/extraselor de naştere se adresează:
- primarului unităţii administrativ-teritoriale de la ultimul loc de domiciliu avut în ţară;
- primarului sectorului I al municipiului Bucureşti, dacă nu au avut domiciliul în România.

          Persoanele care fac dovada cetăţeniei române cu Certificatul de cetăţenie eliberat de Autoritatea Naţională pentru Cetăţenie sau misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României depun cererea de transcriere a certificatelor/extraselor de stare civilă, procurate din străinătate, la D.S.C. - Sector 1 Bucureşti.

          Persoanele care dobândesc cetăţenia română şi fac dovada domiciliului în România cu permis de şedere pe termen lung eliberat de Inpectoratul General pentru Imigrări vor adresa cererea de transcriere primarului unităţii administrativ-teritoriale a locului de domiciliu, potrivit datelor înscrise în permisul de şedere.

          Persoanele care redobândesc cetăţenia română şi fac această dovadă cu Certificatul de cetăţenie eliberat de Autoritatea Naţională pentru Cetăţenie sau misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României depun cererea de transcriere a certificatelor/extraselor de stare civilă procurate din străinătate la serviciul public comunitar local de evidenţă a persoanelor sau primăria unităţii administrativ-teritoriale de la ultimul loc de domiciliu avut în ţară, înainte de renunţarea la cetăţenia română.

DOCUMENTE NECESARE (original şi fotocopie):

  • Certificatul/extrasul de naştere eliberat de autorităţile străine şi traducere legalizată.
  • Actul de identitate:
    - pentru cetăţenii români cu domiciliul în ţară: carte de identitate, buletin de identitate, carte de identitate provizorie;
    - pentru cetăţenii români cu domiciliul în străinătate: paşaportul C.R.D.S
  • Certificat de căsătorie/certificate de naştere ale părinţilor după caz,
  • Declaraţie din partea părintelui care solicită transcrierea privind domiciliul minorului, în cazul în care părinţii acestuia au domicilii diferite. Dacă transcrierea este solicitată prin împuternicit, declaraţia cu privire la domiciliul minorului va fi dată de către părintele care solicită transcrierea la un notar public (din ţară ori din străinătate) sau la oficiul consular român, (declaraţia nu se dă de către împuternicit);
  • Declaraţie din partea titularului actului ori a reprezentantului legal că nu mai există un alt act transcris/înscris sau reconstituit ( declaraţia nu se dă de către împuternicit).
  • Procura specială autentificată, în original (cu specificarea: “pentru transcrierea certificatului sau extrasului de naştere şi eliberarea certificatului românesc”) şi traducerea în limba română, autentificată de un notar public (din ţară ori din străinătate) sau de oficiul consular român.
  • Înscrisuri autentice sau alte documente justificative pentru completarea unor rubrici, dupã caz.

            Certificatele de naştere/extrasele de naştere/extrasele multilingve ale actelor de naştere emise de autorităţile străine, prin care s-a stabilit o altă filiaţie decât cea prevăzută de legea română, se transcriu în registrele de stare civilă cu aplicarea dispoziţiilor art. 414 alin. (1) şi art. 449 din Legea nr. 287/2009, republicată, cu modificările ulterioare.

  • În situaţia în care la depunerea cererilor de transcriere a certificatelor sau extraselor procurate în străinătate, se stabileşte că au intervenit modificări la numele şi/sau prenumele titularului actului, se va solicita pe lângă documentele care însoţesc cererea de transcriere şi alte documente necesare clarificării neconcordanţelor privind numele şi/sau prenumele.
  • În situaţia în care se stabileşte că în certificatul sau extrasul eliberat de autorităţile străine au fost înscrise date care sunt în neconcordanţă cu cele înscrise în registrele de stare civilă române şi R.N.E.P., transcrierea se va face după îndreptarea erorilor de către autorităţile străine emitente.

Transcrierea sau înscrierea în registrele de stare civilă române a faptelor şi actelor de stare civilă petrecute în străinătate, pentru cetăţenii care au dobândit sau au redobândit cetăţenia română

          Transcrierea certificatelor/extraselor de stare civilă/extraselor multilingve ale actelor de stare civilă privind cetățenii români care nu au avut niciodată domiciliul în România, cu excepția celor care au redobândit sau cărora li s-a acordat cetățenia română, în temeiul art. 10 și 11 din Legea cetățeniei române nr. 21/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, se face cu aprobarea primarului sectorului 1 al municipiului București și cu avizul prealabil al șefului Direcției Publice de Evidență a Persoanelor și Stare Civilă a Sectorului 1 al Municipiului București, în termen de 60 de zile de la data depunerii cererii de transcriere.

          Transcrierea certificatelor/extraselor de stare civilă/extraselor multilingve ale actelor de stare civilă privind cetățenii care au redobândit sau cărora li s-a acordat cetățenia română în temeiul art. 10 și 11 din Legea nr. 21/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și care nu au avut niciodată domiciliul în România se face în termen de 60 de zile de la depunerea cererii, după cum urmează:
a) cu aprobarea primarilor sectoarelor municipiului București și cu avizul prealabil al șefilor serviciilor publice comunitare locale de evidență a persoanelor ale sectoarelor municipiului București;
b) cu aprobarea primarilor municipiilor reședință de județ și cu avizul prealabil al șefilor serviciilor publice comunitare județene de evidență a persoanelor.

           Înscrierea certificatelor/extraselor de stare civilă/ extraselor multilingve ale actelor de stare civilă privind cetățenii care au redobândit sau cărora li s-a acordat cetățenia română se face în termen de 60 de zile de la depunerea cererii, cu aprobarea șefilor misiunilor diplomatice ori ai oficiilor consulare, în cazul în care actele sau faptele de stare civilă s-au produs și s-au înregistrat în prealabil la autoritatea din statul în care acestea s-au produs, iar statul în care s-au produs și s-au înregistrat actele sau faptele de stare civilă se află în circumscripția misiunii diplomatice ori al oficiului consular al României.

          Cererea de transcriere/înscriere a certificatelor/extraselor de stare civilă/extraselor multilingve ale actelor de stare civilă se depune, personal, de către titulari sau reprezentanții legali ai acestora, în termen de 90 de zile de la data depunerii jurământului de credință față de România. Pentru minori cererea de transcriere/înscriere poate fi depusă de către unul dintre părinți sau, după caz, de reprezentantul lor legal, iar cei care au împlinit vârsta de 14 ani pot solicita și personal .

Acte necesare transcrierii certificatelor de naştere pentru cetăţenii care au dobândit sau au redobândit cetăţenia română:

  • Certificatul/ extrasul de naştere, emis de autorităţile competente din străinătate
  • Traducerea certificatului/ extrasului de naştere, făcută în România, la traducător autorizat şi legalizată la notar/ în străinătate – original (excepţie – certificatele emise, în limba română de autorităţile Republicii Moldova);
  • Certificatul de (re)dobândire a cetăţeniei române in original si fotocopie
  • Cartea de identitate a persoanei majore care a (re)dobândit cetăţenia română (paşaport/ permis de şedere temporară pentru cetăţenii străini);
  • Certificatul de căsătorie, după caz– original şi fotocopie

 

TRANSCRIEREA CERTIFICATELOR/EXTRASELOR DE CĂSĂTORIE

            În cazul transcrierii certificatului de căsătorie, cererea se adresează primarului unității administrativ-teritoriale de la domiciliul comun al soților, iar dacă soții au domicilii diferite în țară, la oricare dintre cele două primării pe raza cărora aceștia își au domiciliul.

ACTE NECESARE :

  • Certificatul/extrasul de căsătorie, eliberat de autorităţile din străinătate, original şi fotocopie, respectiv traducerea autentificata a acestuia, original şi fotocopie/extras multilingv care nu necesită traducere
  • Cartea de identitate a soţului/soţiei (cetăţean român), paşaport pentru soţul/soţia (cetăţean român cu domiciliul în străinătate (C.R.D.S.)/cetăţean străin), original şi fotocopie.
  • Certificatul de naştere al soţului/soţiei (cetăţean român), original şi fotocopie.
  • Fotocopie  de pe certificatul de naştere al soţului/soţiei (cetăţean străin) , apostilat sau supralegalizat, după caz
  • Declaraţie dată în faţa notarului public, în România, în baza căreia se stabileşte ce nume vor purta soţii în România, dacă din certificatul de căsătorie, eliberat de autorităţile din străinătate nu reiese ce nume poartă soţul şi soţia în urma căsătoriei.
  • Declarație din partea ambilor soți privind regimul matrimonial ales (comunitate legală, separația de bunuri, comunitate convențională.

            În cazul transcrierii certificatelor/extraselor de căsătorie eliberate de statele a căror legislaţie permite încheierea de către o persoană a mai multor căsătorii, soţul cetăţean străin trebuie să prezinte declaraţia notarială din care să rezulte că acesta nu mai are căsătorii anterioare nedesfăcute.

            Transcrierea căsătoriei în actele de stare civilă române, este posibilă numai dacă pe marginea actului de naştere nu există inscrisă o alta mentiune de căsătorie ori dacă aceasta nu este desfăcută atât printr-o hotărâre judecătorească definitivă şi irevocabilă cat si prin divort pe cale administrativa.

TRANSCRIEREA CERTIFICATELOR/EXTRASELOR DE DECES

          În cazul transcrierii certificatului de deces, cererea se adresează primarului unităţii administrativ-teritoriale a locului de domiciliu al solicitantului, care are obligaţia să dispună verificări şi la ultimul domiciliu al decedatului, sau primarului unităţii administrativ-teritoriale de la ultimul domiciliu avut în ţară de către persoana decedată.

Cererea de transcriere va fi însoțită de următoarele documente :

  • certificatul sau extrasul de stare civilă eliberat de autoritățile străine
  • cartea de identitate privind solicitantul (original şi copie);
  • certificatele de naştere şi căsătorie al defunctului (emise în România) – original şi copie;
  • buletinul/ cartea de identitate/ paşaportul defunctului (original şi copie), după caz ;
  • declarație solicitantului că nu mai există un alt act transcris/înscris sau reconstituit.

 

!!! ATENŢIE:

 

  • Dacă certificatele/extrasele provin dintr-un stat semnatar al Convenţiei de la Haga vor trebui obligatoriu apostilate.

 

  • Dacă actele provin dintr-un stat cu care ROMÂNIA a încheiat TRATATE ŞI CONVENŢII bilaterale sunt scutite de apostilare, supralegalizare sau orice altă formalitate.

 

  • Actele care nu se regăsesc într-una din situaţiile prevăzute la lit. a. sau b. se supralegalizează, în conformitate cu prevederile art. 162 din Legea nr. 105/1992 cu privire la reglementarea raporturilor de drept internaţional privat, cu modificările şi completările ulterioare.

 

  • Extrasele multilingve nu necesită apostilare și traducere autentificată.